vrijdag 14 juni 2013



Welkom .

Hoi en welkom allemaal.

Hier wil ik zo nu en dan een berichtje plaatsen, over het wel en wee van "Onze" moestuintjes.
Ik schrijf  "Onze" omdat ik en mijn moeder ieder een moestuintje hebben.

Ik zal vanaf het begin beginnen ;)
Mijn moeder doet al een aantal jaren haar eigen groenten kweken,
 in de tuin .
En altijd met leuke resultaten.

Nu was/ben  ik zelf benieuwd/nieuwsgierig of het mijn zal lukken om alles groen en bloeiend te houden,
aangezien zelfs een Cactus dood gaat onder mijn handen :-(.
Dus dit jaar  ( beetje laat) eind mei , een vierkante moestuin gekocht.
Zoals ik kan vinden op I-net wordt het ook wel de MM tuin genoemd :)
Ik ga niet met dure  moestuin woorden strooien want ik begin net hihihi.
Het eerste wat ik erbij kocht aan groenten , waren een 4tal spruiten plantjes van de intratuin .
Het leukste komt nog ik lust geen spruiten ( jakkieeeeeeee) , maar me ouders weer wel dus op gaat het wel ;).


Mijn moeder heeft een eigen stukje moestuin ,die staat tegen de schuur aan .
Ik zal even noteren wat mijn moeder erin heeft staan :)           
  • Tomaten.
  • Komkommer.
  • Haricot verts.
  • Spitskool.
  • Bloemkool.
  • Paprika.
  • Pepers.
  • Uien.
  • Prei.

Dit heeft ze allemaal uit zaadjes gekweekt.

Mijn moestuintje staat naast de vogelvoliere.
Wat heb ik in mijn moestuintje staan ?
Hier een klein lijstje ervan , het is dit jaar een probeersel
dus het is niet veel ;)
Ik heb van alles 2 zaadjes gedaan.

  • Roma tomaatjes.
  • Vleestomaat.
  • Kerstomaatjes.
  • Baby mais.                                                                 
  • 4x spruitjes.
  • Pittig peper.
  • Gemengde sla .
  • Koriander.
  • Peperplantje.
  • Bosui.
  • Frisse sla.
  • Nog een slasoort ;).
    Radijsjes.
  • Courgette.
  • Spinazie.

Ik moet zeggen het groeit aardig en ik hoef er niet veel voor te doen .
Alleen zo nu en dan even lief praten tegen de groenten hihi.

Ook heb ik voor mijn moestuintje een koepeltje gekocht ter bescherming , anders vreten de kraaien mijn groenten op grrrrr :)

Maar het leukste komt nu , tenminste ik vind het erg leuk voor mijn moeder .
Mijn vader gaat een kas bouwen , op de plaats waar de moestuin van mijn moeder staat.
Zo kan ze ook in der kas bezig zijn als het wat kouder is of als het regent.
En dat wil ik hier op mijn blogje ook bijhouden , de vorderingen en het eind resultaat.

En er gaan nog meer spannende dingen gebeuren * ahum*.
Koken kan ik wel en mijn moeder helemaal ,
maar we gaan ook proberen het overschot aan groenten en eventueel fruit op een lekkere manier te verwerken.
We gaan proberen om verschillende dingen in te maken in potjes, bv : chutney , sambals, relish ,tafelzuur enz enz.
Volgend jaar wil ik zelf nog een kweekkastje erbij  om peper soorten in te kweken en dat te laten drogen
om peperolie enz te maken.


De droger hebben we al zo kunnen we
nu alvast tussendoor proberen om pepers, kruiden , fruit enz te drogen.
En ook om gezonde snackjes te
maken voor de honden ;).

Zo dit was het even voor nu , ik zal binnenkort een paar foto's plaatsen met hoe het er nu uit ziet .

Tot snel , groetjes coby

1 opmerking:

Anoniem zei

Hoi co,

Ik jullie volgen hihi onwijs leuk joh..

Have fun

Xxx je nichie Samantha